همه چیز در مورد موبایل

ساخت وبلاگ

واحد خبر mobile.ir : گوشی‌های موبایل از جمله مهم‌ترین نوآوری‌های عصر حاضر محسوب می‌شوند. این دستگاه‌ها دسترسی به اکثر جنبه‌های زندگی دیجیتال را در همه جا برای ما فراهم می‌کنند و ما نیز به تکنولوژی پیچیده آنها اعتماد می‌کنیم. با این وجود پاشنه آشیل گوشی‌های موبایل ظرفیت محدود باتری‌ها با توجه به کوچک شدن ابعاد آنها بوده که عمدتا نتوانسته موجبات رضایت کاربران را فراهم نماید. اما به‌تازگی خبری شنیده شده که ممکن است در آینده نزدیک گره از این مشکل باز کند.

اخیرا یک کمپانی انگلیسی به نام Intelligent Energy -- که گمان می‌رود همکاری نزدیکی با اپل داشته باشد -- موفق به طراحی یک سیستم سلول سوختی هیدروژنی برای آیفون 6 شده و مدعی است که گوشی با این سلول می‌تواند یک هفته، بدون نیاز به شارژ مجدد، کار کند.

به گزارش Telegraph، شرکت Intelligent Energy یک دستگاه آیفون 6 را به صورت نمونه آزمایشی طراحی کرده که در کنار یک باتری قابل شارژ، از یک سلول سوختی هیدروژنی -- که به نام خود شرکت ثبت اختراع شده -- نیز بهره می‌برد. گفتنی است سلول‌های سوختی هیدروژنی با ترکیب کردن هیدروژن و اکسیژن انرژی تولید می‌کنند و درنتیجه ماده‌ای که در این فرآیند گسیل می‌شود، آب است؛ از این رو تنها تفاوت ظاهری این نمونه آزمایشی با آیفون 6، این است که در پشت دستگاه دریچه‌های ریزی قرار داده شده تا از میان آن مقدار نامحسوسی بخار آب خارج شود.

سازوکار این سلول‌ها بدین شکل است که ابتدا سلول‌های سوختی، هیدروژن را برای قطب منفی مهیا کرده و تعدادی الکترون آزاد می‌شود. سپس این الکترون‌ها به سمت قطب مثبت حرکت می‌کنند و در نتیجه این فرآیند الکتریسیته تولید می‌گردد. به علاوه پس از آزاد شدن الکترون‌ها، هیدروژن به یون هیدروژن تبدیل شده، به سمت کاتد مثبت حرکت کرده، با اکسیژن موجود در هوا واکنش داده و در نهایت آب تشکیل می‌شود.

Fuel Cell

ساختار یک باتری سوختی

هیدروژن ساده‌ترین و رایج‌ترین مولکول شناخته‌شده است و به همین دلیل تقریبا در هر ماده‌ای، مثل آب و هیدروکربن‌ها، یافت می‌شود. هم‌چنین در زیست‌توده (Biomass) -- منبع تجدید پذیر انرژی که از مواد زیستی به دست می‌آید و تمام گیاهان و حیوانات را شامل می‌شود -- نیز مقادیری از هیدروژن وجود دارد.

شرکت Intelligent Energy تا کنون بیش از دوهزار گواهی اختراع را در حوزه سلول‌های سوختی به ثبت رسانده و از آنها برای تولید باتری‌های مختلف برای خودرو و شارژر قابل‌حملی به نام Upp استفاده نموده است. Upp یک سلول سوختی هیدروژنی کوچک است که می‌تواند تمام دستگاه‌های سازگار با USB، از جمله اسمارت‌فون‌ها، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی قابل حمل و دوربین‌های دیجیتال را شارژ کند.

سلول به کار رفته در نمونه آزمایشی آیفون 6 که توسط Intelligent Energy طراحی شده نیز مانند همه سلول‌های سوختی از این دست با گاز هیدروژن شارژ می‌شود. به گفته Telegraph -- که شاهد این نمونه آزمایشی در دفتر اصلی شرکت Intelligent Energy واقع در لافبورو بوده است -- هیدروژن مورد نیاز سلول از طریق جک 3.5 میلی‌متری هدفون تأمین خواهد شد.

Apple iPhone 6 Battery

گوشی‌های هوشمند اپل با باتری‌های لیتیوم-یون به بازار عرضه می‌شوند

در حال حاضر کمپانی Intelligent Energy مشغول کار کردن روی نسخه تجاری این سلول‌های سوختی هیدروژنی است که به شکل کارتریج‌های کوچک یک‌بارمصرف بوده و در کف گوشی جای می‌گیرد و با استفاده از پودر آزادکننده هیدروژن، انرژی تولید می‌کند. گفته می‌شود این کارتریج‌ها انرژی مورد نیاز گوشی را به مدت یک هفته بدون نیاز به شارژ مجدد تأمین کرده و پس از آن دور انداخته شده و با کارتریج جدید تعویض می‌شوند.

قیمت‌گذاری این کارتریج‌ها نیز مسأله‌ای است که از حالا ذهن مسئولین Intelligent Energy را به خود مشغول کرده است. مدیران اجرایی این شرکت معتقدند که اگر این کارتریج قیمت پایینی -- حتی در حد یک فنجان قهوه -- داشته باشد، می‌تواند درآمدی معادل 300 میلیارد پوند در سال را نصیب شرکت نماید.

البته مارک لاسون-استتهام (Mark Lawson-Statham)، مدیر ارشد مالی Intelligent Energy، معتقد است با وجود آنکه تکنولوژی سلول سوختی برای اسمارت‌فون‌ها چند سالی تا تجاری شدن فاصله دارد اما این مسئله وابستگی فراوانی نیز به این مسئله دارد که شرکای Intelligent Energy با چه سرعتی با این تکنولوژی همراه می‌شوند.

همانطور که ذکر شد احتمال همکاری Intelligent Energy با اپل در این پروژه وجود دارد ولی هنری وینند (Henri Winand)، مدیر عامل این شرکت انگلیسی ضمن رد هرگونه شایعه مبنی بر همکاری با اپل می‌گوید: «تا جایی که ما می‌دانیم، این کار هیچ‌گاه در گذشته انجام نشده بود. » وی در ادامه می‌افزاید «ما موفق شدیم سلول سوختی را به قدری نازک طراحی کنیم که بدون ایجاد تغییر در اندازه گوشی در شاسی‌های کنونی [آیفون 6]، در کنار خود باتری دستگاه، قرار می‌گیرد. این یک گام بزرگ محسوب می‌شود چرا که وقتی به سمت یک فناوری جدید پیش می‌روید باید راهی را به مردم نشان دهید که در آن احساس راحتی کنند.» البته کمپانی اپل تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری نموده است.

- - , .

همه چیز در مورد موبایل...
ما را در سایت همه چیز در مورد موبایل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mbile بازدید : 153 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 2:12

واحد خبر mobile.ir : شرکت اپل همواره در تلاش بوده است تا ضخامت دستگاه‌های خود را به حداقل برساند. ولی عرضه آیفون 6s و افزایش اندک ضخامت آن نسبت به آیفون 6 موجب شد بسیاری از افراد گمان کنند اپل از تلاش خود در جهت کاهش ضخامت آیفون دست کشیده است. اما به تازگی با انتشار یک پتنت اپل برای جک هدفون باریک‌تر به منظور کاهش ضخامت نسل بعدی آیفون توسط اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری آمریکا خلاف این امر ثابت شد. اپل در این پتنت -- که به شماره 9,142,925 ثبت شده و درخواست آن در ماه می سال 2011 انجام شده است -- به شرح جک هدفون جدیدی می‌پردازد که می‌تواند در ساخت دستگاه‌های خیلی باریک کاربرد داشته باشد.

اپل در پتنت خود از نوعی متصل کننده جک هدفون موسوم به TRRS (یا tip, ring, ring, sleeve) صحبت کرده است که با داشتن ضخامت کمتر نسبت به جک‌های هدفون استاندارد امروزی می‌تواند جایگزین آن شود. مشابه جک‌های هدفون 3.5 میلی‌متری جک هدفون مد نظر اپل نیز شامل اتصالات خارجی می‌شود که در طول سیم جایگذاری شده است. یکی از شاخه‌های سیم مربوط به انتقال صدای گوشی سمت چپ و دیگری برای گوشی سمت راست و انتقال صدای میکروفن است که با نوارهای عایق از یکدیگر مجزا شده‌اند. یک اتصال زمین نیز در سر جک هدفون قرار خواهد گرفت. اما تفاوت مهم این جک هدفون با جک هدفون‌‌های 3.5 میلی‌متری شکل سطح مقطع آن است که بر خلاف جک‌های هدفون دایره‌ای یک طرف آن تخت و به شکل D در نظر گرفته شده است. طبق پتنت اپل به منظور جلوگیری از ایجاد اشکال در هنگام اتصال جک هدفون می‌توان علاوه بر بهره‌مندی از یک ساختار مستحکم، از یک قسمت انعطاف‌پذیر در قسمت درونی آن استفاده کرد.

Apple US009142925 Patent

با توجه به اطلاعات داده شده در این پتنت قطر قسمت تخت جک هدفون از یک سمت تا سمت دیگر آن 2.0 میلی‌متر است که به میزان قابل توجهی از ضخامت جک‌های هدفون کنونی کمتر است. همچنین استفاده از یک الاستومر (ماده پلیمری با قابلیت لاستیکی) یا یک ماده مشابه در ساختار آن می‌تواند به کاهش آسیب‌دیدگی ناشی از ورود و خروج هدفون کمک کند.

Apple US009142925 Patent

در کناره دستگاه حفره D شکلی به منظور اتصال هدفون تعبیه می‌شود که مشابه جک‌های معمولی است. این سیستم می‌تواند به صورت مکانیکی ، مغناطیسی یا فنری عمل کند. علاوه بر این اپل می‌تواند از هدفون با اتصال به پورت اتصالات سیمی Lightning نیز استفاده کند اما با این کار نمی‌توان به صورت هم‌زمان دستگاه را شارژ کرد.

Apple US009142925 Patent

در مقایسه با سایر اجزا و قسمت‌‌های گوشی‌های تلفن همراه جک‌ هدفون 3.5 میلی‌متری یک قسمت بسیار قدیمی محسوب می‌شود و مدت‌هاست بدون تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حالی که قسمت‌هایی مانند دوربین مدام در حال تغییر بوده و تکنولوژی‌‌های مربوط به آن در جهت کوچک‌سازی این بخش پیش‌روی می‌کند.

نمی‌توان به‌کارگیری این نوع جک هدفون را در آیفون پیش‌بینی کرد. اما اگر اپل قصد داشته باشد از ضخامت دستگاه‌‌های نسل آینده خود به میزان قابل توجهی بکاهد خداحافظی با جک‌های هدفون معمول 3.5 میلی‌متری دور از ذهن نیست. هرچند ممکن است این امر به سبب محدود کردن هدفون‌های قابل اتصال به دستگاه موجب ناراحتی کاربران شود اما می‌توان این مشکل را با استفاده از یک مبدل مخصوص به راحتی حل کرد.

پیش از این Oppo نیز برای ساخت گوشی باریک Oppo R5 با ضخامت 4.85 میلی‌متر جک هدفون 3.5 میلی‌متری را حذف کرد.

Oppo R5

تصویر بالا: گوشی Oppo R5

این درحالی است که Vivo با به‌کارگیری خلاقیت خود در طراحی Vivo X5Max توانست بدون حذف جک هدفون استاندارد و جایگاه micro SD ضخامت این گوشی را به 5.08 میلی‌متر برساند.

Vivo X5Max

تصویر بالا: گوشی Vivo R5Max

با توجه به تاکید اپل بر عدم ایجاد تغییرات غیرضروری در مهندسی دستگاه‌ها، در صورت استفاده این شرکت از جک هدفون D شکل هدف مهمی در پس آن خواهد بود که می‌تواند مانند دکمه Home اپل و یا اتصال دهنده Lightning به یکی از طرح‌های موفق این شرکت تبدیل شود.

نام Albert J. Golko و Mathias W. Schmidt به عنوان مخترعین این طرح در پتنت درج شده است.

- - , .

همه چیز در مورد موبایل...
ما را در سایت همه چیز در مورد موبایل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mbile بازدید : 134 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 2:12

واحد خبر mobile.ir : در سال گذشته شرکت مایکروسافت گجت پوشیدنی خود که مخصوص ردیابی فعالیت‌های ورزشی طراحی شده بود را با نام Microsoft Band به بازار عرضه کرد. این دستبند اما برخلاف تصور شرکت سازنده، با استقبال خوبی مواجه نشد. به تازگی شرکت مایکروسافت نسل تازه‌ای از گجت پوشیدنی Microsoft Band را با نام Microsoft Band 2 معرفی کرده است که در آن شرکت سازنده سعی کرده ایرادات دستگاه قبلی را تا حد ز یادی در این مدل برطرف سازد.

مانند Band اول Microsoft Band 2 نیز تماما مشکی است و با یک قفل سگکی دور مچ دست بسته می‌شود. اما برخلاف دستگاه اول نمایشگر آن خمیده و دارای ضخامت کمتری است. مهم‌ترین قابلیت‌های این دستگاه مجهز بودن به فشارسنج برای اطلاع از ارتفاع در مواردی همچون هنگام بالا رفتن از پله و نمایشگر AMOLED خمیده ( با رزولوشن 320×128 پیکسل) آن است که با شیشه مقاوم Gorilla Glass 3 محافظت می‌شود. بنا به ادعای مایکروسافت کار کردن با این صفحه‌نمایش با انگشتان عرق کرده راحت‌تر شده است. شیشه محافظ جدید این قسمت همچنین به احتمال فراوان یکی از مشکلات اصلی نسل اول Band یعنی خراشیده شدن صفحه‌نمایش را نیز برطرف خواهد ساخت. بند این دستگاه نیز از ماده‌ای به نام TPSiV (thermal plastic elastomer silicone vulcanate) ساخته شده است.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

یکی دیگر از تفاوت‌های Microsoft Band 2 در مقایسه با مدل قبلی مکان قرارگیری باتری آن است که به قسمت بسته شدن بند منتقل شده است. به گفته منابع مختلف این تغییر به نرمی و راحتی بند دستگاه در هنگام استفاده می‌افزاید.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

اما زمان دوام شارژ باتری این گجت مایکروسافت تغییری نداشته است و در کمتر از 1.5 ساعت شارژ آن تکمیل شده و تا 48 ساعت دوام می‌آورد. البته در هنگام استفاده از GPS این زمان به میزان چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

مهم‌ترین خصوصیت مدل جدید این دستگاه پوشیدنی مجهز بودن آن به سنسورهای متعدد است که تعداد آن‌ها در Band 2 به 11 رسیده است. سنسور جدید افزوده شده به این مدل نسبت به نسل قبلی، بارومتر یا فشار سنج است و سایر موارد از جمله سنسور ضربان قلب اپتیکال، GPS، سنسور UV برای اندازه‌گیری و نمایش اشعه خطرناک فرابنفش، شتاب‌سنج 3 محور، ژیرومتر، سنسور دمای پوست، سنسور GSR (Galvanic Skin Response) و ... پیش از این در نسخه اول Band نیز حضور داشتند و در زمان‌‌های مختلف هنگام انجام فعالیت‌های روزانه و یا خواب و استراحت اطلاعات مختلف را جمع‌ آوری می‌کنند.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

مانند نسل اول Microsoft Band، مدل جدید آن نیز قابلیت هماهنگی با سیستم عامل‌های iOS (نسخه 8.1.2 و بالاتر)، اندروید (نسخه 4.3 و بالاتر) و Windows Phone (نسخه 8.1 و بالاتر) را دارد. همچنین اطلاعات به دست آمده از سنسورهای مختلف دستگاه در هنگام خواب، تمرینات ورزشی و... در برنامه Microsoft Health -- که در گوشی کاربر نصب و همگام‌سازی می‌شود -- به نمایش در می‌آیند. برنامه Microsoft Health قابلیت همگام‌سازی با بسیاری از برنام‌های توسعه داده شده توسط دیگر شرکت‌ها به جز مایکروسافت مانند MapMyRun ،LoseIt ،Strava ،MyFitnessPal و بسیاری از برنامه‌های دیگر را دارد.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

علاوه بر این Microsoft Band 2 از Cortana پشتیبانی کرده و برای کاربر امکان استفاده از فرمان صوتی (voicecommand) را فراهم می‌کند.

مایکروسافت در تلاش است تا با ارتقا نرم‌افزارها و سرویس‌های cloud به توسعه Band کمک کند که این می‌تواند برای کاربران Microsoft Band قدیمی خبر خوبی باشد.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

پیش‌فروش Microsoft Band 2 از مدتی پیش آغاز شده است و طبق اخبار منتشر شده از تاریخ 30 اکتبر (8 آبان 1394) در بازار آمریکا و 19 نوامبر (28 آبان 1394) در بازار انگلستان عرضه خواهد شد. قیمت این محصول در آمریکا 249 دلار و در انگلستان 200 پوند اعلام شده است که 50 دلار یا 30 پوندنسبت به مدل قبلی افزایش داشته است.

Microsoft Band 2 - مایکروسافت بند 2

- - , .

همه چیز در مورد موبایل...
ما را در سایت همه چیز در مورد موبایل دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان mbile بازدید : 162 تاريخ : يکشنبه 20 دی 1394 ساعت: 2:12